2300,- Kč / 8 hod.
Cílem našeho semináře „Vzdělávání žáků se zrakovým postižením ve školách běžného typu“ je přiblížit práci se zrakově postiženými žáky v podmínkách běžných škol a vytvořit tak širší pohled na možnosti edukace těchto jedinců. Účastníci semináře se seznámí nejen s problematikou zrakového handicapu, ale též s psychologickými zvláštnostmi těchto žáků, a to nejen v teoretické rovině, ale i na základě kazuistik a osobních zkušeností lektorky. Vzhledem k tomu, že pro školní práci je nepostradatelná práce s textem, budou účastníci semináře blíže seznámeni s metodikou výuky čtení a psaní zrakově postižených, se speciálními elektronickými i neelektronickými pomůckami. Současně získají přehled o možnostech rozvoje kompenzačních analyzátorů, především sluchového a hmatového vnímání. V neposlední řadě se seznámí s metodikou vytváření sebeobslužných dovedností, se zrakovou hygienou a s odbornými zdroji.
Co vám seminář přinese?
- Seznámíte se s problematikou zrakového handicapu
- Získáte větší jistotu při výuce zrakově postižených žáků
- Poznáte psychologické zvláštnosti těchto jedinců
- Naučíte se, jak komunikovat se zrakově postiženými, seznámíte se s Braillovým písmem
- Seznámíte se s metodickými doporučeními pro výuku jak všeobecně vzdělávacích předmětů, tak i předmětů výchovného charakteru
- Získáte větší sebedůvěru ve vyučovacím procesu
Komu seminář doporučujeme?
Seminář je určen především učitelům zrakově postižených žáků, kteří navštěvují základní či střední školu běžného typu.
Cílová skupina:
- speciální pedagogové
- asistenti pedagoga
- učitelé VOŠ
- vychovatelé školských zařízení
- učitelé ZUŠ a SUŠ
- učitelé SOŠ a SOU
- učitelé 1.stupně ZŠ
- učitelé 2.stupně ZŠ
- učitelé gymnázií
- učitel praktického vyučování
Program
Vymezení pojmu „zrakově postižený“
Přehled nejčastějších očních vad v dětském, pubertálním a adolescentním období
Psychologické zvláštnosti zrakově postižených
Výuka čtení a psaní a) nevidomých, b) slabozrakých
Speciální pomůcky k výuce matematiky
Možnosti práce ve výtvarné výchově a v pracovním vyučování
Metodická doporučení k ostatním předmětům
Význam a realizace hmatové výchovy zrakově postižených
Možnosti individualizace výuky. Kazuistiky.
Multisenzoriální přístup ve výuce
Sebeobslužné dovednosti
Zraková hygiena
Seminář je akreditovaný MŠMT- č.j. akreditace v systému DVPP: 1140/2021-5-5