Metodická doporučení k výuce zrakově postižených
Časová dotace: 8 hodin

Cílem našeho semináře je přiblížit práci se zrakově postiženými žáky/studenty v podmínkách běžných škol a vytvořit tak širší pohled na možnosti edukace těchto jedinců. Pro efektivní výuku těchto žáků je vhodná znalost jejich psychologických zvláštností. Jsou prezentovány nejen v teoretické rovině, ale i prostřednictvím kazuistik a osobních zkušeností lektorky. Vzhledem k tomu, že pro školní práci je nepostradatelná práce s textem, budou účastníci semináře blíže seznámeni s metodikou výuky čtení a psaní zrakově postižených a se speciálními elektronickými i neelektronickými pomůckami. Současně získají přehled o možnostech rozvoje kompenzačních analyzátorů, především sluchového a hmatového vnímání. V neposlední řadě se seznámí s metodikou vytváření sebeobslužných dovedností, se zrakovou hygienou a s odbornými zdroji.
Co vám seminář přinese?
- Seznámíte se s problematikou zrakového handicapu
- Získáte větší jistotu při výuce zrakově postižených žáků
- Poznáte psychologické zvláštnosti těchto žáků
- Naučíte se, jak komunikovat se zrakově postiženými, seznámíte se s Braillovým písmem
- Seznámíte se s metodickými doporučeními pro výuku jak všeobecně vzdělávacích předmětů, tak pro předměty výchovného charakteru.
- Získáte větší sebedůvěru ve vyučovacím procesu
Komu seminář doporučujeme?
Seminář je určen především učitelům zrakově postižených žáků, kteří navštěvují základní či střední školu běžného typu. Je vhodný i pro vychovatele školských zařízení, pro asistenty pedagoga, pro výchovné poradce, ředitele škol a školských zařízení.
Program
- Vymezení pojmu "zrakově postižený"
- Přehled nejčastějších očních vad v dětském, pubertálním a adolescentním období
- Psychologické zvláštnosti zrakově postižených
- Výuka čtení a psaní a) nevidomých, b) slabozrakých
- Speciální pomůcky k výuce matematiky
- Možnosti práce ve výtvarné výchově a v pracovním vyučování
- Metodická doporučení k ostatním předmětům
- Význam a realizace hmatové výchovy zrakově postižených
- Možnosti individualizace výuky. Kazuistiky.
- Multisenzoriální přístup ve výuce
- Sebeobslužné dovednosti
- Zraková hygiena
- Diskuze