Metodická doporučení k výuce zrakově postižených

Časová dotace: 8 hodin

Cílem našeho semináře je přiblížit práci se zrakově postiženými žáky/studenty v podmínkách běžných škol a vytvořit tak širší pohled na možnosti edukace těchto jedinců. Pro efektivní výuku těchto žáků je vhodná znalost jejich psychologických zvláštností. Jsou prezentovány nejen v teoretické rovině, ale i prostřednictvím kazuistik a osobních zkušeností lektorky. Vzhledem k tomu, že pro školní práci je nepostradatelná práce s textem, budou účastníci semináře blíže seznámeni s metodikou výuky čtení a psaní zrakově postižených a se speciálními elektronickými i neelektronickými pomůckami. Současně získají přehled o možnostech rozvoje kompenzačních analyzátorů, především sluchového a hmatového vnímání. V neposlední řadě se seznámí s metodikou vytváření sebeobslužných dovedností, se zrakovou hygienou a s odbornými zdroji.

Co vám seminář přinese?

  • Seznámíte se s problematikou zrakového handicapu
  • Získáte větší jistotu při výuce zrakově postižených žáků
  • Poznáte psychologické zvláštnosti těchto žáků
  • Naučíte se, jak komunikovat se zrakově postiženými, seznámíte se s Braillovým písmem
  • Seznámíte se s metodickými doporučeními pro výuku jak všeobecně vzdělávacích předmětů, tak pro předměty výchovného charakteru.
  • Získáte větší sebedůvěru ve vyučovacím procesu

Komu seminář doporučujeme?

Seminář je určen především učitelům zrakově postižených žáků, kteří navštěvují základní či střední školu běžného typu. Je vhodný i pro vychovatele školských zařízení, pro asistenty pedagoga, pro výchovné poradce, ředitele škol a školských zařízení.

Program

  • Vymezení pojmu "zrakově postižený"
  • Přehled nejčastějších očních vad v dětském, pubertálním a adolescentním období
  • Psychologické zvláštnosti zrakově postižených
  • Výuka čtení a psaní a) nevidomých, b) slabozrakých
  • Speciální pomůcky k výuce matematiky
  • Možnosti práce ve výtvarné výchově a v pracovním vyučování
  • Metodická doporučení k ostatním předmětům
  • Význam a realizace hmatové výchovy zrakově postižených
  • Možnosti individualizace výuky. Kazuistiky.
  • Multisenzoriální přístup ve výuce
  • Sebeobslužné dovednosti
  • Zraková hygiena
  • Diskuze